Tällaisena aikana, jolloin kansainvälinen kriisi horjuttaa
ihmisten perusturvallisuutta, kirkon tehtävänä on kulkea ihmisten rinnalla ja
rohkaista heitä. Olennaista on huolehtia edelleen hyvin omasta perustehtävästä.
Siihen kuuluu myös kristillinen opetus. Siksi jatkan kristillisen uskon
perusteiden käsittelyä.
Voidaan varmasti olla yhtä mieltä siitä, että Jeesus Nasaretilainen
on yksi suurista uskonnollisista opettajista. Mutta onko hän vielä jotakin
enemmän? Tästä riippuu myös se, onko kristillinen usko yksi lajike uskontojen
buffet-pöydässä vai onko kyseessä kattaus, jolle ei ole vastinetta. Seuraavassa
otan esille muutamia olennaisia piirteitä Jeesuksesta, hänen toiminnastaan sekä
merkityksestään kirkon uskolle.
Kristillisen usko kytkeytyy vahvasti aikaan ja paikkaan.
Jeesuksella oli kotimaa, hän syntyi juutalaisen kansan jäseneksi.
Uskontunnustuksessa lausutaan, että hän kärsi Pontius Pilatuksen aikana. Nämä
seikat kuuluvat inkarnaation eli Jumalan ihmiseksi tulemisen salaisuuden
piiriin. Vanhan liiton aikana Jumala asui kansansa keskellä ilmestysmajassa ja
oli kohdattavissa temppelissä. Nämä olivat esikuvia siitä, kuinka Jumala
tulee Jeesuksen persoonassa ihmisten
luo.
Jeesus kutsui ihmisiä seuraansa, oppimaan häneltä ja
hänestä. Hänen opetuksensa ytimessä oli puhe Jumalan valtakunnasta.
Aloittaessaan julkisen toimintansa hän sanoi: ”Aika on täyttynyt, Jumalan
valtakunta on tullut lähelle.” Tämän valtakunnan luonnetta hän sitten kuvasi monin
kertomuksin ja usein luonnosta otetuin esimerkein. Kertomus tuhlaajapojasta ja
vertaus kylväjästä ovat niitä tutuimpia. Hän antoi opetuslapsilleen aikaa
kuunnella, katsoa ja kokea. Vasta myöhemmin hän kysyi, kuka hän heidän
mielestään on. Hyvä toimintaperiaate edelleen!
Se, että Jeesus kokosi ympärilleen opetuslapsia, ei ollut
poikkeuksellista. Hänen sanoillaan oli kuitenkin painoarvoa, johon ei oltu
totuttu. ”Hän opetti niin kuin se, jolle on annettu valta, ei niin kuin
lainopettajat”. Jeesus julisti paitsi
sanoillaan myös teoillaan. Hän ruokki 5000 miestä, paransi sairaita, herätti
kuolleita. Hänen julkiset vastustajatkaan eivät voineet kiistää tapahtumien
todenperäisyyttä. Näillä tunnusteoilla oli sanoma, jota itse teko
havainnollisti. Esim. ruokkimisihmeen jälkeen Jeesus kehotti ihmisiä
tavoittelemaan katoamatonta ruokaa tavallisen ravinnon sijasta. Lasaruksen
herättämisen jälkeen hän sanoi olevansa kuoleman voittaja: ”Minä olen
ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun saa elää, vaikka kuoleekin.”
Jeesuksen opetuksessa ja toiminnassa huomiota herättävää on
hänen messiastietoisuutensa. Hän ei arkaillut puhua omasta merkityksestään,
vaikka kieltäytyikin tavoittelemasta maallista kuninkuutta. Kuitenkin hän antoi
ymmärtää olevansa erityisasemassa siinä Jumalan valtakunnassa, jota hän
julisti. Hän oli sulhanen, joka kokoaa häävieraita suureen juhlaan. Jeesus
sanoi olevansa enemmän kuin Salomo ja Joona. Joka näki hänet, sai nähdä ja
kuulla sellaista, mitä profeetoille ei vielä suotu. Hän sanoi olevansa ”elämän
leipä”, ”maailman valo”, ”tie, totuus ja elämä”. Johanneksen ilmestyksen mukaan
Jeesus on myös ”ensimmäinen ja viimeinen”.
Silloin, kun joku väittää tällaista, siihen on pakko ottaa
jokin kanta. Puhujaa voidaan pitää tasapainottomana rassukkana tai suuruudenhulluna.
Jeesusta on vaikeata laittaa kumpaankaan kategoriaan. On otettava huomioon
sekin mahdollisuus, että hän puhui totta. Siitäkin huolimatta, että asiasta
pitäisi tehdä omaa elämää koskevia johtopäätöksiä. Totuus on kuitenkin usein
niin kipeä asia, että se pitää tukahduttaa – ajankohtaisia esimerkkejä ei
tarvitse hakea kaukaa.
Jeesus huolestutti juutalaisten uskonnollisia johtajia niin
paljon, että he päättivät hankkiutua hänestä eroon. Ylipappi Kaifas katsoi olevan parempi, että yksi
mies kuolee, kuin että koko kansa joutuu tuhoon. Kun päätös oli tehty, alettiin
hakea sopivaa hetkeä Jeesuksen surmaamiseen. Me tiedämme, miten asiat tämän
jälkeen etenivät.
Annetaan piispa Bo
Gierzin selittää näiden tapahtumien
syvintä merkitystä: Inhimillisesti
arvostellen oli kyseessä oikeusmurha. Ylimmäinen pappi ja neuvoston jäsenet
eivät aavistaneet, että he samalla kertaa tuomitsivat omat syntinsä, meidän
syntimme ja koko maailman synnit. Heidän edessään oleva syytetty oli todella
syyllinen – ei siihen, mistä he hänet tuomitsivat, vaan sellaiseen, mitä he
eivät voineet aavistaakaan. Tuona hetkenä hän kantoi ihmiskunnan kaikkien
syntien taakkaa, kaikkien meidän rikkomustemme ja laiminlyöntiemme yhteen
koottua syyllisyyttä historian suurimmista ja järkyttävimmistä rötöksistä aina
arkipäivän kaikkiin pikkusynteihin asti Se syyllisyys ansaitsi kuoleman. Siksi
hän vaikeni ja otti tuomion vastaan.
Seuraavissa "kertausharjoituksissa" puhutaan Kristuksen
ylösnousemuksesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti