Voidaanko siitä, mikä on hyvää ja oikein, sanoa jotakin yleispätevää? Jos voidaan, niin millä perusteella? Tässä asiaa lähestytään kristillisen uskon näkökulmasta, mutta luodaan kuitenkin aluksi pikainen silmäys siihen, miten filosofit ovat tarkastelleet asiaa.
Velvollisuusetiikan mukaan oikea ja hyvä
toiminta on velvollisuuden tai oikean säännön mukaista. Tämän katsantotavan
juuret ovat kristillisessä uskossa, mutta velvollisuus voidaan perustella
toisinkin kuin Jumalan tahdolla. Esim. valistusfilosofi Immanuel Kantin mukaan
kaikille ihmisille yhteinen järki määrittelee oikean toiminnan periaatteen, nk.
kategorisen imperatiivin. Seurausetiikan mukaan oikein on sellainen teko, joka
tuottaa hyvää. ”Toisten auttaminen on oikein.” Kun velvollisuusetiikan mukaan
oikein tekeminen on hyvää, niin seurausetiikassa järjestys on toisinpäin: hyvän
tekeminen on oikein. Kolmanneksi voidaan mainita hyve-etiikka. Katsantotapa
juontaa juurensa antiikin filosofiasta. Sen ytimessä ovat hyveet,
luonteenpiirteet tai ominaisuudet, jotka kuuluvat hyvälle ihmiselle. Hyvä
ihminen osaa tunnistaa, minkälainen toiminta eri tilanteessa on hyvää.
Kristillinen etiikka pitää
sisällään kaikkia edellä mainittuja ajattelu- ja toimintatapoja.
Velvollisuusetiikka tulee näkyviin selvimmin Jumalan 10 käskyssä. Ne kertovat
jumalallisella auktoriteetilla, mikä on hyvää ja oikein. Jeesus tiivistää 10
käskyä rakkauden kaksoiskäskyksi. ”Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi
niin kuin itseäsi.” Lisäksi voidaan mainita nk. ”kultainen sääntö”, joka
esiintyy muissakin uskonnoissa. Sen mukaan toisen asemaan asettuminen antaa käytännöllisen
työkalun oikean toimintatavan löytämiseksi. ”Nälkäiselle pitää antaa ruokaa.”
Merkille pantavaa on myös se, väärin voidaan tehdä tekemättä yhtään mitään.
Kertomus laupiaasta samarialaisesta kertoo paitsi lähimmäisenrakkaudesta myös
laiminlyöntien vaarasta. Jeesuksen kuvaus viimeisestä tuomiosta puhuu samasta
asiasta.
Hyvää ja oikeaa elämää ei
perustella Raamatussa kuitenkaan pelkästään sillä, että tällainen elämä on
Jumalan tahdon mukaista. On myös niin, että Jumala tahtoo hyvää. Siksi hän on
antanut käskynsä. Joka haluaa osoittaa rakkautta, toimikoon Jumalan käskyjen
mukaisesti. Silloin rakkaus ja oikeudenmukaisuus toteutuvat. Jumalan käskyjä on
sattuvasti luonnehdittu elämän liikennesäännöiksi. Tämä auttaa ymmärtämään
käskyjen päämäärää – rakkauden toteutumista. Liikennesääntöjen tarkoitushan on
ohjata liikennettä ja varjella onnettomuuksilta. Tiedämme mitä tapahtuu, jos
liikennesäännöistä ei piitata. Murheita on yhtä lailla odotettavissa niin
yksilöiden kuin kansojenkin elämässä, jos Jumalan käskyistä ei välitetä.
Tästä syystä ihmisiä tulee
muistuttaa Jumalan käskyistä. Eikä vain muistuttaa – käskyjä tulee opettaa
uusille sukupolville. Ihmisillä on kyllä
sisäänrakennettunakin tietty taju oikeasta ja väärästä. Kristilliseen uskoon
kuuluu käsitys ihmisten sydämiin kirjoitetusta luonnollisesta laista. Sen
pohjalta voidaan luoda varsin hyviä yhteisen elämän pelisääntöjä. Kantin
kategorinen imperatiivi on tästä yksi esimerkki. ”Toimi aina siten, että toimintatavastasi voitaisiin tehdä yleinen
moraalilaki.” Synnin vuoksi tällä luontaisella ymmärryksellä on kuitenkin
taipumus hämärtyä. Se voi vinoutua pahastikin, jos ihmistä ei muistuteta siitä,
mikä on oikein. Kokonaan toinen asia on sitten se, että selväkään taju oikean
ja väärän erosta ei johda automaattisesti oikeaan toimintaan.
Kristilliseen uskoon kuuluu
selvästi myös hyve-eettinen puoli. Merkitystä ei ole ainoastaan sillä, mitä
ihminen tekee, vaan myös sillä, millainen hän on. Lähimmäisen kannalta on tosin
jokseenkin yhdentekevää, saako hän apua hyväsydämiseltä ihmiseltä tai sellaiselta
auttajalta, jota motivoi esim. oman kunnian pönkittäminen. Leipä, vaatteet ja
asunto kelpaavat kyllä molemmissa tapauksissa. Siksi onkin paikallaan, että
lainsäädännöllä pannaan kansalaiset palvelemaan vähäosaisia, vaikka he eivät
olisikaan siihen erityisen innokkaita. Esimerkkinä tällaisesta menettelystä voidaan
mainita verotus.
Kristillinen usko tähtää
kuitenkin syvemmälle, ihmisen sydämeen, hänen persoonallisuutensa ytimeen. Pelkkä
käskyjen ulkoinen noudattaminen ei ole Jumalalle mieleen. Hänen tahtonsa on,
että ihminen tekisi hyvää mielellään eikä pakosta. Mutta miten tämä voi
toteutua? Raamatun mukaan hyveet eivät kuulu luonnostaan ihmisluontoon -
päinvastoin. ”Juuri sydämestähän lähtevät pahat ajatukset, aviorikokset ja
murhat”. Toki ihmisen sydämestä löytyy luomisen perusteella äidinrakkautta,
ystävien välisistä kiintymistä yms. Mutta ilmeinen asia on se, että ihmisen
kyky rakastaa on vähintäänkin rajallinen.
Jeesuksen mukaan hyvä puu tekee
hyviä hedelmiä, huono puu kelvottomia. Siksi puu pitää tehdä ensin hyväksi.
Kristillisen uskon vastaus esitettyyn ”miten” -kysymykseen on uuden puhtaan
sydämen saaminen. Tämä tulee esille jo Vanhan testamentin profeettakirjoissa,
joissa puhutaan kivisydämen poisottamisesta sekä uuden sydämen ja hengen
saamisesta. Tätä ihmettä rukoilee myös psalminkirjoittaja itselleen. Uuden
testamentin puolella puhutaan uudestisyntymisen välttämättömyydestä ja sydämen
ympärileikkauksesta, jonka vaikuttaa Henki.
Kristillisen uskon mukaan oikea
ja hyvä on määriteltävissä. 10 käskyä, rakkauden kaksoiskäsky sekä kultainen
sääntö kertovat, mikä on hyvää ja oikein. Tässä ei ole kuitenkaan vielä kaikki.
Kristillinen usko myös kutsuu ihmisiä sisäiseen muutokseen ja osoittaa tien
tähän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti