Antiikin kuuluisan filosofin Sokrateen mukaan ihminen, joka saavuttaa oikean tiedon, tietää myös miten elää. ”Hyve on tietoa.” Ihminen ei tee pahaa tieten tahtoen, vaan pahan tekeminen johtuu väärästä tiedosta. Raamatun opetuksen mukaan meidän ongelmamme ei ole kuitenkaan tiedon puute. Varsinainen vaikeus on jossakin muualla, ihmisen sisimmässä. Tiedon puutetta suurempi ongelma on se, että vaikka tietäisimmekin, miten tulee toimia, emme tee niin.
Raamatussa tätä varsinaista ongelmaa kutsutaan synniksi.
Mitä synti on, mistä se on tullut, miten sen voi voittaa? Asiaa tarkasteltaessa
täytyy mennä Raamatun alkuun. Raamatun ensimmäisten lukujen sanat ihmisen
alkuperästä, luomisesta ja syntiinlankeemuksesta antavat vastauksen moniin
ihmistä askarruttaviin perimmäisiin kysymyksiin. Kertomusmuodon ei pidä antaa
peittää sitä totuutta, jonka teksti paljastaa. Bengt Hägglund toteaa: ”Syntiinlankeemuskertomus ei ole vain osuva
kuvaus kiusauksesta ja lankeemuksesta, vaan kertoo ihmissuvun tilanteesta:
lankeemus leimaa sitä kokonaisuudessaan. Ihmiset joutuvat syntyessään
syntiinlankeemuksen elinehtojen alaisiksi.” Tämä on meidän onnettomuutemme, ei
tiedon puute.
Syntiinlankeemuskertomuksessa
keskeistä ovat Jumalan sanan epäily (onko Jumala todella sanonut), valheen
uskominen (ette te kuole) ja itsensä korottamisen kiusaus (teistä tulee Jumalan
kaltaisia). Käärmeen hahmossa esiintyvä paha on myös merkille pantavaa.
Raamatun mukaan ihminen elää todellisuudessa, jossa on paitsi Jumalan myös
paholainen. Tällainen opetus saattaa nykyihmisen mielestä tuntua vieraalta ja
”keskiaikaiselta”. On kuitenkin erotettava toisistaan kirkkotaiteen sarvipäiset
pirut ja Jeesuksenkin opetuksessa realiteettina kuvattu Jumalan vihollinen.
Saatana on koronaviruksen tavoin muuntautumiskykyinen henkivalta, jonka
tunnistaa parhaiten hedelmistään. Niistä saamme liiankin paljon esimerkkejä
uutisia seuraamalla.
Synti ymmärretään usein yksittäisinä pahoina tekoina. Tällöin
ei päästä näkemään ongelman ytimeen eikä myöskään löydetä apua tautiin.
Rippikoulussa olen synnistä puhuessani piirtänyt veitsi kädessä olevan miehen,
jolla on musta sydän. Tällä olen halunnut alleviivata sitä, että paha teko
lähtee ihmisen sisimmästä. Synti on ensin sydämessä, vasta sen jälkeen se
muuttuu teoksi. Jeesus ilmaisee tämän asian seuraavasti: ”Juuri sydämestähän
lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, siveettömyys, varkaudet, väärät
todistukset ja herjaukset.” Raamatun opetuksen ytimessä on aina ihmisen
persoonallisuuden keskus, sydän. Millainen on puu, sellainen on hedelmäkin. On
todellakin aihetta rukoilla Daavidin tavoin: ”Jumala, luo minuun puhdas sydän
ja uudista minut.”
Luterilaiseen uskonkäsityksen kuuluu olennaisesti opetus
perisynnistä – tosin alkusynti olisi tässä parempi käännös. Augsburgin
tunnustuksessa todetaan, että ihmiset
syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa ja luottamusta Jumalaan ja pahan
himon hallitsemina. On syytä huomata, että tässä on kyse ennen kaikkea jumalasuhteesta,
ei ihmisen eettisestä elämänsuunnasta. Ihmisen moraaliset hairahdukset ovat
sivuseikka, jos niitä verrataan hänen varsinaiseen ongelmaansa: epäuskoon
- siihen, ettei oteta Jumalaa huomioon
eikä luoteta häneen. Tästä valtavirrasta haarautuvat sitten joet ja edelleen
erilaiset pienemmät purot.
Miksi Jumala niin helposti unohtuu, miksi hänestä puhutaan
niin harvoin, miksi eletään niin kuin häntä ei olisi olemassakaan? Miksi
Jumalaa ei kiitetä eikä ylistetä? Moni varmasti ajattelee vastauksen olevan siinä,
että Jumalasta ei yksinkertaisesti voida sanoa mitään varmaa, minkä vuoksi on parempi
olla hiljaa. Minun on helppo ymmärtää tällaisia ajatuksia, sillä joudun monesti
itsekin kyselijän paikalle perimmäisten kysymysten äärellä. Raamatun sanoman valossa
Jumalan sivuuttaminen johtuu siitä, että me olemme syntiin langenneita olentoja
ja olemme Adamin ja Eevan tavoin Jumalaa paossa.
Epäilemättä tämä on väite, jota kaikki eivät allekirjoiteta. Pahan todellisuus on kuitenkin kiistaton asia. Kun siitä keskustellaan ja - mikä on vielä tärkeämpää – kun siitä etsitään ulospääsyä, olisi viisasta huomioida Raamatun opetus synnistä. Se on ensinnäkin realistinen. Toiseksi synnin kokonaisvaltaisen luonteen hyväksyminen voi auttaa meitä evankeliumin oikeaan ymmärtämiseen. Siinä ei ole kyse vain ihmisen tekemien virheiden tilkitsemisestä vaan hänen kokonaisvaltaisesta armahtamisestaan. Tästä puhutaan enemmän seuraavassa blogissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti