Kristillisen uskon tuntemus on ohentunut paljon viime
vuosikymmeninä. Niistäkin, jotka uskovat Jumalaan, monet uskovat toisin, kuin
kirkko opettaa. Toisaalta voi olla niinkin, että monet eivät edes tiedä tai
ovat epätietoisia, mitä kirkko opettaa.
Tarkoitukseni on nyt käsitellä blogeissani - ajankohtaisten aiheiden lisäksi - joitakin
keskeisiä kristilliseen uskoon kuuluvia uskonkohtia. Näkökulma on toki
henkilökohtainen. Myös siitä, mikä on keskeistä, voidaan ajatella toisin kuin kirjoittaja.
Toivon kuitenkin, että nämä kirjoitukset voisivat olla rakennukseksi seurakunnallemme.
Julkaisen ne kotisivujemme lisäksi Kotimaa.fi sivuston blogeissa.
-----
”Uskon, että Jumala on luonut minut sekä koko luomakunnan,
antanut minulle ruumiin ja sielun, silmät, korvat ja kaikki jäsenet, järjen ja
kaikki aistit sekä pitää niitä jatkuvasti yllä.”
Näin Luther aloittaa Vähä katekismuksessaan ensimmäisen
uskonkappaleen selityksen.
Yksi merkittävä tekijä, joka vaikuttaa ennen kaikkea
nuoremman polven ajatteluun, on luomisuskon kuihtuminen. Monille on syntynyt
sellainen käsitys, että usko Jumalaan maailman luojana on vanhanaikaista.
Evoluutioteoriasta on opittu tekemään liian jyrkkä johtopäätös: jos lajien
kehitys on totta, Luoja ei tähän kuvioon enää mahdu.
Näin ei ole pakko päätellä, eikä tällainen logiikka ole edes
erityisen tieteellistä. Tiedehän tutkii vain sellaisia asioita, joita voidaan
tavalla tai toisella havainnoida ja mitata. Kysymys Jumalasta menee tieteen
ulkopuolelle. Tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, etteikö todellisuuden
havainnoimisella voisi olla jonkinlaista merkitystä uskollekin.
Apostoli Paavali sanoo, että Jumalan näkymättömät
ominaisuudet, hänen ikuinen voimansa ja jumaluutensa ovat nähtävissä ja
havaittavissa hänen teoissaan (Room. 1: 19-20). Paavalin mukaan näin on ollut
luomisesta asti. Hän siis väittää, että ihmisellä on mahdollisuus nähdä ja
havaita jotakin Jumalasta silmillään. Jumala on kyllä näkymätön ja salattu,
mutta hänet voidaan havaita epäsuorasti - luodun todellisuuden kautta.
Kristitty näkee ympärillään olevan luonnon todisteena Jumalan
suurista teoista. Valitettavasti silmä tottuu näkemäänsä, eikä elämän
ihmeellisyyttä tule kovin usein ajateltua. Syytä kuitenkin olisi. Ajatellaan
vaikkapa lintujen upeita höyhenpukuja, niiden laulua ja merkillistä kykyä
suunnistaa. Tai kukkien rakennetta, väriloistoa ja tuoksuja. Jeesus kehottaa
katsomaan niitä merkkeinä Jumalan huolenpidosta. Sitä ne varmasti ovatkin,
mutta niitä voi ja varmaan tulisikin
katsoa yhtä lailla todisteina Luojan kädenjäljestä.
On hyväksyttävä, että elämän alku voidaan selittää myös
ilman Jumalaa. Alkuräjähdys lienee yleisimmin hyväksytty teoria maailman
synnystä ja evoluutioteoria puolestaan lajien kehityksestä. Ajatellaan Darwinin hengessä, että lajien
pyrkimys säilyä ja tarvittaessa muuntua ohjaa kaikkea kehitystä.
Kaiketi lintujen tai kukkien esteettistä
silmää miellyttävät piirteet selittyvät niin ikään evoluutioteoriasta käsin. Kristillisten
silmälasien läpi katsottuna kaikki kaunis – myös tähän aikaan kuuluvaa ruska –
ovat Jumalan rakkaudenosoituksia luoduilleen.
Kristityn ei tarvitse kieltää sen
enempää alkuräjähdystä kuin evoluutiota. Ne ovat tieteellisiä teorioita, jotka
eivät kuitenkaan voi sanoa Jumalasta mitään. Tai ainakaan niiden ei pitäisi
sanoa. Toinen asia on sitten se, että näihin teorioihin ja niiden
popularisointiin voidaan kytkeä ajatuksia, jotka sulkevat Jumalan pois.
Ehkä näin myös käytännössä usein
tapahtuu. Sanotaankin, että rippikouluun tulevilla nuorilla on nykyään ateistiset tehdasasetukset. On
tärkeää pitää mielessä erottelu, jota
ainakin itse olen yrittänyt
rippikoulussa pitää esillä. Raamattu vastaa kysymykseen, miksi maailma on
syntynyt. Tiede puolestaan etsii vastausta siihen, miten tämä on tapahtunut.
Evoluutioteoriaa samoin kuin teoriaa maailman synnystä on hedelmällisintä pitää
kuvauksena siitä prosessista, jolla Jumalan luomistyö on tapahtunut.
Kristityn ei siis tarvitse pelätä luonnontieteitä tai
niiden metodeja. Itse asiassa monet merkittävät tiedemiehet ovat olleet
kristittyjä. Tiede ei kumoa kristillisen uskon perustavaa lähtökohtaa eli sitä,
että Jumala on Luoja. Toisaalta Jumalan olemassaoloa ei myöskään voida todistaa
tieteen keinoin.
Jumalasta vakuuttuminen tapahtuu
toisella tavalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti