Kirkossamme vietettiin viime sunnuntaina uskonpuhdistuksen muistopäivää. Meidän onkin hyvä palauttaa reformaation ydinasiat mieleen yhä uudelleen. Keskeisin Lutherin löydöistä on Raamatun oppi ansaitsemattomasta armosta, jonka Jumala meille lahjoittaa Kristuksen kautta. Sunnuntain teemaan liittyen muistelen hieman myös omia vaiheitani.
Koin kouluvuosinani 1970-luvulla herätyksen, joka johti
uskon syntymiseen rippikoulussa. Ensimmäiset uskossa eletyt vuodet eivät
kuitenkaan olleet kovin iloista aikaa. Ongelmaksi
tuli se, että en pystynyt elämään sillä tavalla kuin kristityn olisi käsitykseni
mukaan pitänyt. Omatunnon syytökset tahtoivat viedä rauhan.
1980-luvun alkupuolella sielunhoitajani suositteli minulle
Lutherin Galatalaiskirjeen selityksen lukemista. ”Sen kautta moni on löytänyt
avun”, hän totesi. Tästä lähti tutustumiseni teokseen, jossa uskonpuhdistaja
käsittelee juurta jaksain sitä, kuinka ihminen pelastuu. Sittemmin tein Pro
Gradu –tutkielmani tästä Lutherin kirjasta.
Luther oppi kokemuksen koulussa, että ihmisen oma hurskaus
on aina vaillinaista. Jumala tahtoo kuitenkin pelastaa ihmisen kaikesta tämän puutteellisuudesta
huolimatta. Tämä tapahtuu sillä tavalla, että ihminen kuuntelee evankeliumia ja
turvautuu sen rohkaisemana Jeesukseen Kristukseen.
Lutherin selitysteos
kirkastaa Kristuksen sovitustyön merkitystä verrattomalla tavalla. Se rohkaisee
uskossa heikkoja luottamaan armon riittävyyteen. Esimerkkinä tästä otettakoon
katkelma Gal. 1:4:n selityksestä (käytän lainauksissa Jukka Thurénin käännöstä).
Kristus on todella
annettu kuolemaan meidän syntiemme tähden, ei meidän vanhurskautemme tai
pyhyytemme vuoksi. Syntimme ovat todellisia, suuria, lukuisia, jopa loputtomia
ja voittamattomia. Älä kuvittelekaan niitä pikkuisiksi, sellaisiksi, jotka voi
omin neuvoin pyyhkiä pois. Mutta älä myöskään heitä toivoasi niiden suuruuden
takia, kun elämäsi varrella tai kuoleman hetkellä niitä tosiaan tunnet. Opi
näistä Paavalin sanoista, että Kristusta ei ole uhrattu kuviteltujen eikä
piirustettujen vaan todellisten syntien tähden, ei vähäisten vaan isojen, ei
yhden ja toisen synnin vaan kaikkien, ei voitettujen vaan voittamattomien
vuoksi, sillä yksikään ihminen tai enkelikään ei voi nujertaa vähäisintäkään
syntiä.” (s. 53-54)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti