Törmäämme pahan todellisuuteen jatkuvasti. Uutisia ei ehdi kovin pitkään katsoa, kun saa taas vahvistusta sille, että tässä maailmassa asiat eivät ole kohdallaan. Kuulemme väkivaltaisista teoista, jengiytymisistä, sodista, ihmiskaupasta, talousrikoksista ja muista raskaista asioista.
Pahuus ei ole uskon asia. Mutta
mistä se johtuu?
Viimeisimmässä Perjantai-ohjelmassa
puhuttiin nuorten väkivallasta. Studioyleisö näki syyn olevan yhteiskunnassa.
Sosiaalisen media nähtiin myös olevan ongelman takana. Lapsiasiavaltuutettu
nosti esille syrjäytymisen keskeisimpänä riskitekijänä. Julkisessa
keskustelussa on kiinnitetty huomiota myös suomalaisten lisääntyneisiin
mielenterveydellisiin ongelmiin. Toki kotien todellisuus vaikuttaa myös lasten
ja nuorten tekemisiin.
Silloin, kun puhutaan pahuudesta,
kirkolla on paljon sanottavaa. Tai ainakin pitäisi olla. Kristillisen uskon
mukaan todellisuuteen, jossa elämme, kuuluvat
”synti, perkele ja kuolema”.
Kirkkokäsikirjassa erityisesti
tämän viikon tekstit puhuvat pahasta. Raamatun mukaan Saatana on enemmän kuin kirosana.
Kyseessä on henkivalta, joka taistelee Jumalan hyviä tarkoituksia vastaan.
Tällainen ajatus voi tuntua
nykyihmisestä vieraalta, jopa järkyttävältä – kaikista kuulemistamme
kauheuksista huolimatta. Ajatus pahasta, jolla on suunnitelma, joka houkuttelee,
tekee aloitteen ja jolla on myös valtaa ihmisiin, kuulostaa jotenkin
keskiaikaiselta tai naivilta.
Raamatun opetusta paholaisesta ei
pidä kuitenkaan ohittaa hymähdyksellä. Jeesus puhuu yhtä itsestään selvänä
asiasta sekä Jumalasta että Saatanasta. Hän nimittää Saatanaa murhaajaksi,
valheen isäksi sekä tämän maailman ruhtinaaksi. Saatana on kuin väkevä mies,
joka vartioi omaisuuttaan. Hänellä on jopa valtakunta.
Tämä on syytä panna merkille senkin
vuoksi, että ihmisillä on taipumus syyttää Jumalaa, kun jotakin pahaa tapahtuu.
Kysymme miten maailmassa oleva pahuus käy yhteen sen väitteen kanssa, että
Jumala on rakkaus. Tähän ei varmaankaan olekaan patenttivastausta. Mutta on
ehkä unohdettu, että todellisuuteen kuuluu myös Jumalaa vastustava voima, joka
turmelee elämää.
Raamatun mukaan paholaisen toiminta
ei rajoitu vain siihen, että hän viettelee ihmisiä pahaan. Hän tekee myös
kaikkensa torjuakseen Jumalan pelastavan sanan vaikutuksen maailmassa.
Paholainen pyrkii nyppimään evankeliumin sanan ihmisen sisimmästä heti, kun se
on kylvetty sinne. Hän kylvää rikkaviljaa hyvän siemenen sekaan.
Paholainen täyttää myös hanakasti
hengellisen tyhjiön. Jeesus kuvaa sitä näin: ”Kun saastainen henki lähtee ulos
ihmisestä, se harhailee autiolla seudulla ja etsii lepopaikkaa, mutta ei löydä.
Silloin se päättää: ”Minä palaan kotiini, josta lähdin”. Jeesuksen mukaan se ottaa tyhjillään olevaan
kotiin mukaansa seitsemän vielä pahempaa henkeä. Lopulta ihmisen samoin kuin
tila on pahempi alussa.
Tämä on vakava sana omalle
ajallemme.
Ihmisen sydän ei voi olla tyhjä. Se täyttyy
aina jollakin. Jos kansa unohtaa Jumalan, silloin koko yhteiskunnassa alkaa
tapahtua pahoja asioita.
Uskonnonvapauttakin tulkitaan
helposti väärin. Se antaa mahdollisuuden uskonnon harjoittamiseen, mutta sitä
tulkitaan helposti vapautena uskonnosta. Yhtenä esimerkkinä on se, että
kouluissa ja päiväkodeissa on aiempaa vaikeampaa toimia. Hartaudellisten tilaisuuksien
pitäminen on käytännössä hankalaa, koska se vaatii usein työläitä järjestelyjä.
Nyt on kysyttävä: Jos Jumalan sanan
opetukset eivät ohjaa kansaa, niin mikä sitä sitten ohjaa? Kristillisen uskon
piiristä irrottautuminen merkitsee tyhjäksi huoneeksi tulemista. Mikä silloin
täyttää kasvavan tyhjiön? Seitsemän pahempaa henkeäkö?
Raamatun mukaan ei ole olemassa
neutraalia ei kenenkään maata. Tässä maailmassa hyvä ja paha taistelevat
keskenään. Tämän myös kokemus vahvistaa.
Kristittyinä meidän on rohjettava
puolustaa sitä uskoa, jonka hedelmistä olemme tähän asti saaneet nauttia.
Näkyvissä olevien karvaiden hedelmien kypsymisen pitäisi herättää meidät ennen
kuin on liian myöhäistä.
Paholainen kyllä vartioi linnaansa
ja omaisuuttaan ase kädessä. ”Mutta jos toinen vielä väkevämpi hyökkää hänen
kimppuunsa voittaa hänet, tuo väkevämpi ottaa häneltä aseet ja varusteet,
joihin hän luotti, ja jakaa saamansa saaliin.”
Rukoilkaamme ja tehkäämme omalla
paikallamme voitavamme, jotta Jumalan sana saisi edelleen tilaa yhteiskunnassamme
ja ennen muuta lasten ja nuorten parissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti