Huolien ja murheiden kohtaaminen on ihmisen osa – myös kristityn. Jokaisella on ristinsä, jonka kanssa yritetään tulla toimeen. Joskus jollakin kipeällä asialla on aikansa. Joittenkin kipujen kanssa kuljemme yhtä matkaa ehkä koko elämän ajan.
Näin näyttää olleen myös apostoli Paavalin kohdalla. Hän
kertoo saaneensa pistävän piikin ruumiiseensa, jotta ei ylpistyisi. Hartaista
rukouksista huolimatta vaivaa ei otettu pois. Sen sijaan hän sai kuulla: ”Minun
armoni riittää sinulle. Voima tulee täydelliseksi heikkoudessa.” (2. Kor. 12:
7-10).
Se, että Paavali ei kerro tarkemmin, mikä häntä vaivannut
pistin oli, on meidän kannaltamme hyvä asia. Koska hän sai rukoukseensa vastauksen - joskin
erilaisen kuin odotti -, on meidänkin kysymyksinemme syytä paneutua hänen sanoihinsa.
Näin voimme löytää levon ja rauhan elämänkamppailumme keskellä.
Mikä elämäämme pistävä piikki sitten onkaan, se ei itsessään
ole ainoa eikä välttämättä edes kuormittavin osa kannettavaksemme tulevasta
taakasta. Ongelmaksi voivat tulla myös pistimen aiheuttama itsesääli, viha,
katkeruus ja moninaiset Jumalaan kohdistuvat epäilyt ja syytökset, jotka
puolestaan aiheuttavat syyllisyyttä ja omantunnon ahdistusta.
Yksi masentavimmista asioista, jonka joudumme itsestämme
huomaamaan on se, kuinka erilaiset kiusat ja lankeemukset voivat toistua. Lihan
pistin – itsellemme kipeä asia - nostattaa helposti sisäisen vastarinnan ja
paljastaa raadollisuutemme.
Jeesukseen uskominen ei kuitenkaan merkitse sitä, että
olisimme esimerkillisiä ja pyhiä. Usko Kristukseen merkitsee päinvastoin
sellaista tunnustusta, että ihmisen toivo ja elämänrohkeus perustuu siihen, että Jumala on armahtanut
hänet ilman omaa arvoa tai ansioita. Ehkä on niin, että tämä salaisuus opitaan
juuri pistimen vaivatessa ja lankeemusten toistuessa.
Paavalin lihan pistimestä kirjoittanut norjalainen teologi
Olav Valen-Sendstad kirjoittaa:
Kun Jumala antaa synnit
anteeksi, se ei koske vain sitä, mitä teemme lukemattomia eri kertoja, kun
synti toistuu ajatuksissa, sanoissa ja teoissa. Se koskee sitä, mitä olemme
luonnostamme, siis itse meidän syntisyyttämme. Jumalan armo Kristuksessa ei ole
armoa, jota annostellaan pienin määrin aina niiden kertojen mukaan, milloin
meillä on sille käyttöä; kun ei ole käyttöä, annosta ei anneta. Syntien
anteeksiantamus ja Kristuksen vanhurskaus koskevat kaikkea, mitä olemme,
huolimatta siitä, kuinka monta kertaa tämä luontomme ilmenee meissä
yksittäisinä synteinä.
Muistan joskus omien kysymysteni keskellä ihmetelleeni,
miksi Jumala ikään kuin sahaa omaa oksaansa, kun hän ei auta minua. Voisinhan
palvella häntä paljon paremmin, jos pääsisin vaivastani. Ehkä yksi ja toinen on
myös järkeillyt jotenkin tähän tapaan. Lienee kuitenkin viisautta nöyrtyä
Jumalan väkevän käden alle ja odottaa, että hän auttaa ajallaan ja tavallaan. Asioilla
on sellaisiakin puolia, joita emme aina muista.
Lainaan vielä Valen-Sendstadia:
Ei ole lainkaan
varmaa, että sinä saat suurimman hyödyn ja Jumala suurimman kunnin esim. siten,
että paranet sairaudestasi tai että olosuhteesi muuttuvat. Jumala saa parhaiten
kunnian siitä, että hän saa muotoa sinulla kärsimyksessäkin, vastoinkäymisissä
ja hädässäsi, eikä siitä, että sinä säästyt niiltä eikä Jumala ehkä saakaan
muotoa sinussa. Jumala saa kunnian, kun sinä olet saviastia, jossa kuitenkin on
hänen aarteensa. ”Mutta tämä aarre on meillä saviastioissa, että tuo
suunnattoman suuri voima olisi Jumalan eikä näyttäisi tulevan meistä.” (2.Kor.
4:7)”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti