Olin opiskeluaikanani vuoden Itä-Saksassa, jossa yhteiskunta suitsi uskontokasvatusta. Tarina kertoo, kansalaisesta, joka pysähtyi joulun aikoihin tavaratalon näyteikkunan eteen, jossa oli seimiasetelma. Hän tokaisi itsekseen: ”Kaikkeen se uskontokin nykyään sekoitetaan”.
Alueella, jossa Luther aikanaan vaikutti, puhalsivat kovin
toisenlaiset tuulet. Mennäänkö Suomessa samaan suuntaan? Olemmeko muutamien
sukupolvien jälkeen tilanteessa, jossa jossa kristillinen usko koetaan
sopimattomana ja halutaan työntää marginaaliin?
Julkisuudessa on
ollut tapaus, jossa hämeenlinnalainen äiti vaatii korvausta siitä, että hän
lapsensa kuuli Jumalasta kertovan laulun. Pointti tässä oli se, että koulu ei
ollut informoinut asiasta riittävän selkeästi etukäteen. Myönnetään,
moniarvoisessa yhteiskunnassa tulee olla pelisäännöt, joiden mukaan toimitaan.
Tapaus on kuitenkin esimerkki siitä, että uskonnonharjoitukseksi
tulkittava toiminta koulumaailmassa ja ehkä laajemminkin yhteiskunnassa on
joutumassa entistä ahtaammalle. Vaikka hartauksia saa periaatteessa järjestää,
asia menee käytännössä vaikeaksi. Hartauksia vastaavien tilaisuuksien
järjestäminen voi olla työlästä.
Ikävä asia tässä on myös se, että kanteluiden pelossa ruvetaan
varomaan kaikkea kristilliseen uskoon vivahtavaa. Esimerkkinä voidaan mainita
kirkkonummelaisen koulun rehtori, joka peruutti Händelin Messias-oratorion
esityksen siinä olevien uskonnollisten viitteiden takia.
Itä-Saksassa kirkkojen toimintaa kontrolloitiin. DDR on
historiaa, mutta monissa maissa kirkot ovat edelleen ahtaalla ja kristittyjä
vainotaan. Me täällä Suomessa saamme kuitenkin edelleen kokoontua rauhassa
kirkkoihimme. Emme kuitenkaan voi tuudittautua ajatukseen, että näin tulee ilman
muuta jatkumaan. Hyvä ja paha, totuus ja valhe, valo ja pimeys käyvät taistelua
keskenään.
Tuttu adventtivirsi alkaa sanoilla ”Valmistu Herran kansa,
nyt vastaanottamaan.” On kyse Vapahtajan vastaanottamisesta. Meillä on vielä mahdollisuus
tulla yhteen, kuulla sanaa, rukoilla ja mennä ehtoolliselle. Siis tulla niiden armonvälineiden
osallisuuteen, joiden kautta usko syntyy ja vahvistuu.
Mutta meidän on myös valmistauduttava siihen, että kristittynä
eläminen voi täällä kotimaassakin käydä aiempaa vaikeammaksi. Siksi on otettava
vakavasti Pietarin kehoitus: ”Pyrkikää - - - yhä innokkaammin tekemään lujaksi
kutsumuksenne ja valintanne. Kun näin teette, te ette koskaan lankea.” (2.Piet.
1: 10)
Tähän liittyen yksi konkreettinen asia kutsuna uskonharjoitukseen.
Adventin aikana on mahdollisuus osallistua aamurukouksiin Isopappilassa. Mitäpä,
jos tulisit kerran kokeilemaan. Aamurukoukset pidetään torstaisin 5., 12. ja
19.12. klo 8 - 9. Sitten juodaan aamukahvit.
Tämä on valmistautumista kummassakin edellä mainitussa
merkityksessä. Pientä ponnistusta tämä kyllä vaatinee, sillä hidas ja haluton
luonto panee hanttiin. Mutta rohkaisisin sittenkin kokeilemaan. Ounastelen,
että olet aamurukouksen jälkeen virkeämpi kuin jos olisit jäänyt kotiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti